Cara Untuk Renew Passport Secara Online

Pernah tak korang terfikir alangkah senangnya kalau boleh renew passport secara online kan? Kalau dulu-dulu setiap kali nak renew passport, mesti kena pergi awal pagi kan.

Sekarang ni korang dah tak payah risau sebab korang boleh renew passport dimana sahaja. Jom kita tengok langkah-langkah yang korang perlu lakukan.

Isi borang online

bnKorang perlu mengisi borang di laman sesawang Imigresen Malaysia dan isikan segala maklumat peribadi seperti yang dikehendaki dalam borang tersebut.

Kemudian, pilih cawangan imigresen mana yang korang nak ambil pasport baru tu. Perlu diingat foto yang dimuat naik mestilah mengikut spesifikasi yang ditetapkan. Pastikan latar belakang gambar berwarna putih dan tidak kabur. Kalau tak, kenalah buat lagi sampai menepati piawaian imigresen malaysia.

Pembayaran

Bila korang dah selesai mengisi butiran lengkap, boleh terus klik submit dan membuat pembayaran secara online. Kadar bayaran yang dikenakan untuk memperbaharui pasport untuk mereka yang berumur 13 – 59 tahun adalah sebanyak RM200 manakala bagi warga emas (60 tahun ke atas) hanya RM100.

Dokumen yang perlu disediakan untuk mengambil passport

Korang perlu membawa tiga dokumen penting untuk mengambil pasport.

  1. Cetakan resit yang telah dibayar secara online
  2. Kad pengenalan
  3. Pasport lama.

Kemudian, korang ambil nombor giliran di kaunter untuk mengambil pasport online dan tunggu sehingga nombor giliran dipanggil untuk proses selanjutnya.

Untuk pengetahuan korang juga, kalau korang isi borang sebelum 12 tengah hari, korang boleh ambil pasport baharu pada sebelah petang hari yang sama. Kalau tak, korang perlu ambil pasport pada keesokan harinya.

Dalam beberapa langkah mudah ni, passport korang dah pun siap. Lepas ni tak payah risau nak tunggu lama untuk renew passport ok.

pasprot.transformed

Author: Hafiz Mahadzir

I'm Hafiz. I have a passion for food, travel and having fun. I hope to lead you to delicious and enjoyable experiences around the world. For enquiries or just to say hi, email me at hafiz.mahadzir@gmail.com

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.