Resepi Rendang Tempeh Mudah dan Sedap

Korang mesti dah biasa makan tempeh goreng, tempeh sambal dan macam-macam lagi cara hidangan penyediaan tempeh ni kan.

Hafiz memang suka tempeh ni. tak kiralah apa jenis cara masakan pun. Memang favorite. Lepas tu terfikir nak cuba buat masakan yang lain sikit. Lepas tu google lah cari resepi2 rendang tempeh ni. Tak banyak pilihan. Kalau ada pun resepi mat saleh di mana Hafiz rasa x sama dengan citarasa tekak melayu Hafiz ni.

Jom tengok bahan-bahan dan cara penyediaan rendang tempeh ni.

Korang jugak boleh ke YouTube Hafiz untuk tengok full video penyediaanya ok 🙂

Bahan-Bahan:

IMG_20191116_133446.jpg

  • 2 paket tempeh
  • 2 sudu besar cili kisar
  • 1 mangkuk santan kotak
  • 1/2 mangkuk air asam jawa
  • 2 sudu besar kerisik
  • 1/2 helai daun kunyit
  • 2 helai daun limau purut
  • garam dan gula secukup rasa
  • 3 sudu besar minyak, untuk menumis(ada yang letik 5- 8 sudu besar)
  • Bahan-bahan untuk rempah tumis(ikut citarasa korang):
    • kayu manis
    • bunga lawang
    • buah pelaga
  • Bahan-bahan untuk tumbuk:
    • 5 biji bawang merah
    • 4 ulas bawang putih
    • 2 inci halia
    • 2 inci lengkuas
    • 2 batang serai

Cara Penyediaan:

  1. Cara-cara untuk rendang:
    1. Potong dadu tempeh, ketepikan
    2. Panaskan minyak dan tumis bahan rempah tumis, bahan tumbuk dan cili kisar. Kacau perlahan dan masak sehingga pecah minyak dan garing. Warna bahan tumisan akan bertukar menjadi sedikit gelap.
    3. Masukkan santan pekat dan air asam jawa.
    4. Masukkan tempeh. Kacau perlahan-lahan di atas api sederhana sehingga kuah menjadi pekat.
    5. Masukkan kerisik, daun limau purut dan daun kunyit. Perasakan dengan garam dan gula secukup rasa.
    6. Tabur dengan hirisan daun kunyit sebagai hiasan.

Untuk video lengkap cara penyediaan boleh ke Youtube Hafiz ok. Jangan lupa SUBSCRIBE & SHARE ok…

IMG_20191116_144656.jpg

Selamat mencuba.

Author: Hafiz Mahadzir

I'm Hafiz. I have a passion for food, travel and having fun. I hope to lead you to delicious and enjoyable experiences around the world. For enquiries or just to say hi, email me at hafiz.mahadzir@gmail.com

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.