Resepi Asam Pedas Halba ala Kampung People

Kali ni Hafiz nak kongsikan lauk favorite. Cuma lepas tengok cerita Kampung People kat TV3 hari tu, terus teringin nak cuba masuk asam pedas halba ni. Senang je nak masak asam pedas ni.

IMG_20200109_131932.jpg

Jom kita cuba…

Bahan-bahan:

  • Ayam atau ikan (hafiz guna ayam untuk kali ni)
  • 1 biji bawang merah*
  • 6 ulas bawang putih*
  • 2 cm halia*
  • 1 mangkuk cili kering kisar – boleh letak lebih
  • 2 cm belacan
  • 2 cm kunyit hidup*
  • 1 sudu besar lada hitam* (bawang merah, putih, halia, cili, belacan, kunyit n lada hitam ditumbuk halus atau kasar. ikut selera korang. nak blend pun boleh)
  • 2 batang serai – dititik
  • 1 biji bawang besar(dihiris halus)
  • 1 sudu teh halba
  • Daun kesum + bungan kantan
  • Bendi / terung
  • Air asam jawa secukupnya
  • Garam + gula
  • Minyak utk menumis

Cara penyediaanya:

IMG_20200109_121940.jpg

1. Panaskan minyak dan tumis halba hingga kekuningan sikit..

2. Masukkan bahan-bahan yang ditumbuk td dan serai dan tumis hingga garing dan pecah minyak..

3. Masukkan cili kisar tadi dan biar pecah minyak.

4. Masukkan ayam, gaul rata. lepas tu dah boleh masukkan air asam jawa.

5. Masukkan bunga kantan. serta garam & gula.. agak2 ye jgn la manis atau masin sangat dah lah.

6. Masukkan bendi dan daun kesum…

7. Biar mendidih dan boleh lah tutup api.

IMG_20200109_130918.jpg

Selamat mencuba…

Author: Hafiz Mahadzir

I'm Hafiz. I have a passion for food, travel and having fun. I hope to lead you to delicious and enjoyable experiences around the world. For enquiries or just to say hi, email me at hafiz.mahadzir@gmail.com

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.