Resepi Roti Putih Tanpa Menggunakan Mesin

IMG_20191115_110208_330.jpg

Kali ni Hafiz nak kongsikan resepi nak buat roti putih yang orang selalu kata susah nak buat ni. Sebenarnya resepi yang Hafiz nak kongsi dengan korang ni sangatlah mudah. Tak perlu gunakan mixer pun.

Resepi ni akan menghasilkan texture roti yang ringan dan tidak terlalu lembut. Sesuai untuk korang cicah dengan gulai atau pun buat toast. Memang sedap.

Selain dari rasa roti yang sedap ni, roti yang dibuat di rumah ni biasanya jauh lebih baik kerana tanpa bahan pengawet, shortening dan juga gula yang berlebihan.

Jom kita tengok bahan-bahan yang diperlukan:

375g tepung roti/tepung gandum
30g gula
1tsp garam
20g unsalted butter (room temperature)
1tsp instant dry yeast
240g susu kotak (sejuk)

Cara-cara penyediaan

  1. Campurkan tepung roti, gula, yeast dalam satu mangkuk besar dan gaulkan sampai sebati.
  2. Masukkan susu dan gaul rata. Bila dah agak sebati baru masukkan garam. Tujuan Hafiz masukkan garam kemudian ialah untuk mengelakkan garam tersebut mematikan yeast yang dah dimasukkan terlbih dahulu. Korang boleh mula gaul dengan menggunakan senduk kayu. Bila adunan dah sebati barulah boleh memulakan proses menggaul. Uli adunan sampai jadi doh. @ Kalau korang nak gunakan mixer kek (heavy duty) gunakan kelajuan perlahan dan kemudian sederhana. Hafiz gunakan level 2 je. Uli sampai adunan combine semua dan membentuk doh.
  3. Tambah butter, dan uli sampailah doh berkilat dan licin. Uli sampai la doh licin. Buat macam mak2 kita sental baju dulu tu. Tempoh masa tu bergantung. Kalau Hafiz, bila doh dah licin tu, terus bentukkan jadi bulat. Letak sedikit olive oil @ minyak sayuran di adunan/doh kita tu supaya tak melekat pada mangkuk.
  4. Proofkan doh (rehatkan untuk kembang) sampai saiz jadi 2 kali ganda. Beratnya lebih kurang 660gram.
  5. Bahagikan kepada 2 bahagian sama berat dan rehatkan 10 – 15 minit.
  6. Penyekkan doh dan buat bentuk segi empat. Kemudian lipat dan rollkan jadi macam bergulung sikit dan masukkan dalam loaf pan.
  7. Proofkan lagi 60 minit. Biasanya akan sampai atas penutup loaf pan tu.
  8. Tutup loaf pan dan bakar pada suhu 190C selama 30 minit.
  9. Bila dah sejuk baru lah potong ok. Kalau potong masa tengah panas, kadang2 roti tu akan pecah/berderai sikit….

IMG_20191115_110208_330.jpg

Selamat mencuba….

 

Author: Hafiz Mahadzir

I'm Hafiz. I have a passion for food, travel and having fun. I hope to lead you to delicious and enjoyable experiences around the world. For enquiries or just to say hi, email me at hafiz.mahadzir@gmail.com

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.