Resepi Nasi Goreng Kerisik

Hari ni Hafiz nak kongsi lagi satu resepi yang senang dan juga sesuai untuk korang yang ada alahan kepada makanan laut seperti udang. Nama menu kita hari ni ialah Nasi Goreng Kerisik (cara saya). Kena bagitau siap-siap takut nanti ada yang  tersinggung sebab tak sama dengan cara masing-masing kan.

Seperti yang kita sedia maklum, kerisik ni memang sangat terkenal dalam kebanyakkan penyediaan masakan melayu seperti rendang, pajeri, kerabu dan banyak lagi. Kerisik ni diperbuat daripada kelapa parut yang digoreng tanpa minyak. Dalam masakan melayu, kerisik ni kira macam bahan penyedap masakan.

Bahan-bahan:

  • 2 cawan nasi sejuk
  • 4 ulas bawang putih(dihiris halus)
  • 5 tangkai cili kering
  • 1 sudu besar kerisik
  • Sayur brocoli / sayur pilihan korang
  • 1 biji tomato(dipotong dadu)
  • 1 sudu besar fish sauce*
  • sedikit kicap manis
  • 2 biji telur
  • 1 sudu besar minyak masak

*optional. korang boleh gantikan dengan garam

Cara-cara penyediaannya:

  1. Panaskan minyak. Kemudian goreng bawang putih hingga garing. Ketepikan
  2. Gunakan minyak yang sama semasa goreng bawang putih tadi, masukkan cili kering dan goreng sampai garing sikit.
  3. Kemudian masukkan telur kedalam kuali. Kacau-kacau.
  4. Campurkan nasi ke dalam kuali berserta dengan kerisik. Kacau-kacau lagi dan kemudian boleh masukkan sayur & tomato.
  5. Lepas tu bolehlah korang masukkan sedikit kicap manis & sos ikan(fish sauce)*. Gaul rata kesemuanya.
  6. Sekarang boleh lah korang masukkan bawang putih goreng tadi.
  7. Siap dan boleh lah korang hidang.
IMG_20200216_231433.jpg
Nasi Goreng Kerisik

Selamat mencuba.

 

Author: Hafiz Mahadzir

I'm Hafiz. I have a passion for food, travel and having fun. I hope to lead you to delicious and enjoyable experiences around the world. For enquiries or just to say hi, email me at hafiz.mahadzir@gmail.com

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.