Resepi Sambal Telur

IMG_20200319_133852.jpg

Hari ni merupakan hari ke7 Perintah Kawalan Pergerakan di laksanakan. Dah berapa jenis lauk korang masak nat rumah tu?hehehe Dah macam2 menu tengok orang buat.

Ok dalam keadaan kena dok dirumah dan mungkin bahan bekalan stok makanan yang sedia ada dan agak terhad, apa kata nanti korang cuba resepi mudah ni.

Korang boleh makan dengan nasi lemak atau nasi putih. Cicah roti pun boleh. Kalau nak resepi roti putih, Hafiz pernah kongsi dalam posting sebelum ni. Cuba lah juga nanti.

Bahan-bahan:
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 biji bawang besar – hiris
5 sudu besar cili kering kisar
Garam
Gula
Air asam jawa
2 sudu besar minyak masak
2 biji kentang digoreng terlebih dahulu
Telur : rebus, kupas & goreng sekejap dengan minyak panas
Cara cara:
1. Panaskan minyak. Tumis bawang merah dan bawang putih yang dimesin sehingga garing dan wangi.
2. Masukkan cili kisar dan goreng dengan api perlahan sampai betul-betul garing. Masukkan gula kedalam kedalam kuali supaya sambal berwarna merah cantik.

3. Masukkan garam dan air asam jawa. Kalau terlalu pekat, tambahkan air sedikit demi sedikit mengikut citarasa korang.

4. Kemudian masukkan bawang besar yang dihiris. Akhir sekali masukkan telur rebus & kentang yang telah digoreng. Rasa dan kepekatan sambal ni mengikut citarasa korang ok.
5. Angkat dan hidangkan.
Selamat mencuba….

 

 

Author: Hafiz Mahadzir

I'm Hafiz. I have a passion for food, travel and having fun. I hope to lead you to delicious and enjoyable experiences around the world. For enquiries or just to say hi, email me at hafiz.mahadzir@gmail.com

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.