Resepi Burnt Cheesecake

IMG_20200401_103726_150.jpg

Sejak dua menjak ni Burnt Cheesecake ni memang jadi pilihan ramai kan. Boleh kata mana-mana cafe yang Hafiz pergi sekarang mesti ada jual Burnt Cheesecake ni.

Sebenarnya tak susah mana pun nak buat Burnt Cheesecake ni. Bahan-bahan pun tak banyak. Cuma Hafiz cadangkan korang gunakan lah bahan-bahan yang premium untuk dapatkan hasil yang terbaik.

Jom tengok bahan-bahan yang diperlukan.

Bahan-bahan:

  • 650g cream cheese (room temperature)
  • 200 gram gula kastor
  • 4 biji telur
  • 250 gram whipped cream
  • 20 gram tepung gandum

Cara-cara penyediaanya:

  1. Panaskan oven pada suhu 200°C. (bergantung pada oven masing-masing)
  2. Sediakan loyang bulat bersaiz 7inci dan alaskan dengan parchment paper.
  3. Putarkan cream cheese dengan gula kastor sehingga sebati.
  4. Bila dah sebati dan nampak gebu tu, masukkan telur satu demi satu.
  5. Masukkan whipping cream dan gaulkan sehingga sebati.
  6. Masukkan tepung gandum dan gaulkan adunan sehingga sebati.
  7. Masukkan adunan ke dalam loyang yang dialaskan dengan parchment paper.
  8. Bakarkan kek pada 200°C selama 1 jam atau sehingga bahagian atas kek sudah bertukar menjadi warna coklat gelap. Selepas 40 minit tu korang boleh cek tengok samada kek tu dibakar sama rata. Jika perlu untuk ubah, sila ubahuntuk dapatkan permukaan yang dibakar rata.
  9. Biarkan kek seketika di dalam ketuhar tanpa membuka pintu ketuhar.
  10. Selepas lebih kurang 1 jam, boleh lah disimpan didalam peti sejuk sekurang-kurangnya 6 jam sebelum dihidang.

Kalau rajin boleh lah cuba resepi ni ok. Kalau malas & nak cepat, korang pergi lah tengok kat Instagram @thelatenightbaker.kl untuk order.hehhehe

Author: Hafiz Mahadzir

I'm Hafiz. I have a passion for food, travel and having fun. I hope to lead you to delicious and enjoyable experiences around the world. For enquiries or just to say hi, email me at hafiz.mahadzir@gmail.com

One thought

Leave a Reply to Fazz Cancel reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.